Milion depesz stąd” to debiutancka kolekcja poetycka autorstwa Krzysztofa Schodowskiego, wydana przez Wydawnictwo Biblioteki Poznańskiej Centrum Aktywności Kulturalnej. Schodowski podjął wyzwanie ukazania oporu, szczególnie oporu ciała wobec rzeczywistości, co stanowi centralny motyw jego dzieła.

Wiersze Schodowskiego wyrastają z oporu, który stawia ciało, zarówno w kontekście sfer prywatnych, jak i społecznych. Tematyka opresji dotyka zarówno społeczności LGBT+, jak i kobiet, czego świadectwem jest chociażby wiersz „patriarchat podmiejski”. Autor przemyca głębokie refleksje na temat ciała, seksualności oraz indywidualnych przestrzeni podmiotu.

Jego poezja wydobywa się z ciemności somy, rzucając w świat wersy pełne rytmu i intensywności. Schodowski eksploruje proces zanegowania somatycznego istnienia, zderzając się z opresją zarówno społeczną, jak i wewnętrzną. Wiersze te są równocześnie przeżyciem podmiotowości i świadectwem przekraczania granic ciała.

Unikalna struktura wierszy Schodowskiego zwraca uwagę na rytm, który zespalony jest z sferą ciała. Wiersze te rodzą się z głodu, płyną przez żyły, utrzymując słowa w krwiobiegu wiersza. Czytelnik ma wrażenie, jakby wślizgiwał się w podsłuch konfesji, nie mogąc oderwać się od słuchania. To rodzaj poezji konfesyjnej, ale „spacyfikowanej” poprzez odniesienia do powszechnie znanej rzeczywistości i historii, w tym także Holocaustu.

W „Milion depesz stąd” Schodowski udowadnia, że poezja może być nie tylko miejscem refleksji nad indywidualnymi doświadczeniami, ale także środkiem do przekraczania granic społecznych i kulturowych. Jego wiersze to zaproszenie do zanurzenia się w głęboką introspekcję, prowokując czytelnika do zastanowienia się nad własnym ciałem i miejscem w świecie.